De salon is wegens vakantie gesloten van 4 t/m 18 augustus.


SPF betekent Sun Protection Factor

Deze factor zit in zonnebrand producten en vertelt je hoelang je beschermt bent tegen de zon.

Wat is UVA & B straling

Er zijn drie verschillende soorten UV-straling. UVA, UVB en UVC. Het zonlicht dat onze aarde bereikt bestaat voor ongeveer 95% procent uit UVA-straling. Je verbrandt er niet door, maar het dringt wel diep door in je huid, waar het schade aanricht aan je DNA. UVA zorgt er ook voor dat je huid veroudert.

UVB is de variant die ervoor zorgt dat je huid verbrandt als je je niet goed beschermt tegen de zon. Het zorgt ook voor de aanmaak van vitamine D. Deze vitamine zorgt samen met calcium voor sterke botten.

Tot slot is er UVC. Deze variant bereikt de aarde gelukkig niet. Het is de meest schadelijke van de drie.

Naast je huidtype is de hoeveelheid SPF afhankelijk van de hoeveelheid uv-straling. Hoe hoger de uv-straling, des te hoger de SPF. Je kunt dit dagelijks online checken.

Soorten zonnebrandcrème producten

Zonnebrandmiddelen zijn er in veel soorten en maten. Welke je kiest, hangt af van je persoonlijke voorkeur, wat je fijn vindt of lekker vindt ruiken. Per merk kan de substantie verschillen: een spray, lotion en crème bieden een even goede bescherming. In lotions en gels zit meer water, waardoor ze makkelijker uit te smeren zijn. Een spray breng je makkelijk aan vooral bij kinderen en crèmes bevatten meer vetten die uitdroging van de huid kunnen voorkomen.

Waarom moet je je huid beschermen met een SPF product?

Op een normale werkdag kom je als het goed is regelmatig buiten. Je fietst naar je werk of loopt naar de supermarkt. De minuten die je dan in de zon bent is genoeg voor je lichaam om vitamine D aan te maken. Ben je langer in de zon dan moet je je insmeren.

Als je in de volle zon gaat liggen en je hebt jezelf niet ingesmeerd, voel je na een tijdje dat je huid begint te prikken. Dit is het eerste teken dat je huid aan het verbranden is. Je huid heeft niet genoeg tijd gehad om, onder invloed van de zon, pigment aan te maken om je huid te beschermen.

Om te voorkomen dat je huid na het zonnen rood en pijnlijk aanvoelt, kun je je het beste een half uur voor je de zon ingaat insmeren met zonnebrandcrème. Deze zijn er in verschillende varianten. Er zijn crèmes die je beschermen tegen UVB, maar ook die je beschermen tegen UVB én UVA. Die laatste moet je hebben. Niet alleen UVB, maar ook UVA beschadigt immers je huid.

De zonnebrandcrème die alleen beschermt tegen UVB werkt op basis van chemische zonnefilters. De ingrediënten van deze variant zetten de straling om in een onschadelijke vorm. Het nadeel van chemische filters is dat ze nogal instabiel zijn, waardoor de werking ervan vermindert.

De zonnebrandcrème die je beschermt tegen zowel UVA- als UVB-straling werkt op basis van titaniumdioxide en zinkoxide. Samen werken deze ingrediënten als een soort spiegel die het zonlicht weerkaatsen.

Hoe bepaal je welke factor je nodig hebt

Hoe snel iemand verkleurt door de zon, is erfelijk bepaald. Dat verandert niet. Ook niet als je meer of minder in de zon bent. Iedereen moet rekening houden met zijn of haar eigen huidtype als het gaat om zonnen en zonbescherming. De hoogte van de SPF die je nodig hebt, is afhankelijk van je huidtype en de zonkracht. Ga je op een zomerse dag naar het strand of park? Gebruik dan altijd minstens factor 30 en smeer jezelf elke 2 uur opnieuw. Smeer ook altijd opnieuw na het zwemmen. Oók als je een zonnebrand gebruikt waarop staat dat het waterproof of waterresistent is. Voor kinderen adviseren we een beschermingsfactor van minimaal 30.

Je huidtype wordt bepaald door de hoeveelheid pigment in je huid. Er zijn in totaal 6 verschillende soorten huidtypes te onderscheiden.

Zit je tussen 2 huidtypes in? Bepaal dan eerst welke ervaring je hebt met verbranden van je schouders, borst en rug. Dat zegt veel over je huidtype. Kijk daarna naar je ervaring met bruin worden.

Benieuwd welk huidtype jij hebt?

SPF in je dagcrème

In veel dagcremes zit al een SPF factor. Dit kan heel handig zijn maar kan er ook voor zorgen dat je denkt beschermt te zijn terwijl je dat niet bent. Als je s morgens je dagcrème met SPF aanbrengt dan is dit voldoende als je af en toe in de zon bent die dag. Ga je wandelen, fietsen of naar het strand dan is het belangrijk je meerdere in te smeren.

Welke zonnebrand kies je voor kinderen?

Gebruik zeker minstens factor 30 of 50 en houd baby’s uit de zon.

Er zijn zonnebrandproducten die speciaal zijn ontwikkeld voor kinderen. Vaak hebben deze producten minder toegevoegde stoffen, zoals parfum. Dat is fijn, want een kinderhuid is een stuk dunner dan die van een volwassene. De kinderhuid is hierdoor extra kwetsbaar voor de zon, maar ook voor irritaties.

Een kinderhuid is extra kwetsbaar voor de schadelijke gevolgen van uv-straling. De huid van volwassenen vernieuwt zich voortdurend in enkele weken. De huid van kinderen ook, maar hun huid moet daarnaast ook nog groeien. Hierdoor heeft de huid soms te weinig tijd om (door zonlicht) beschadigde huidcellen te herstellen. In die cellen ontstaan dan als het ware ‘littekens’ die kinderen hun leven lang meedragen. Dit is aan de buitenkant niet te zien, want die beschadigingen zitten diep in de huidcellen. Maar hoe meer ‘littekens’, hoe groter het risico dat een kind op latere leeftijd huidkanker krijgt. Zonbescherming bij kinderen is daarom heel erg belangrijk!

Smeertips:

  • Gebruik voor kinderen een zonnebrandcrème met een beschermingsfactor van minstens 30;
  • Smeer je kind(eren) ’s ochtends in, na het tandenpoetsen bijvoorbeeld. Zo wordt het onderdeel van de routine en kan de crème goed intrekken.
  • Herhaal het smeren iedere 2 uur. Smeer ook opnieuw wanneer je kindje uit het water komt, is afgedroogd of heeft gespeeld en gezweet.
  • Is insmeren een struggle? Maak van het insmeren een spelletje. Zet stipjes op armen, benen of gezicht en laat je kindje de stipjes met elkaar verbinden. Of smeer elkaar in.
  • Weinig tijd of heeft je kindje geen zin in een spelletje? Laat je kind met de dop van de zonnebrandcrème spelen of geef ze een tussendoortje ter afleiding.
  • Laat kinderen met zonnebrilletje of petje in de zon spelen.
  • Zoek de schaduw op tussen 12 en 15 uur als de zon het meest schadelijk is
  • Houd baby’s altijd uit de volle zon

After sun tips

  • Ga na het zonnen onder de douche zo stopt het bruiningsproces in je huid want dat werkt nog door ook als je niet meer in de zon zit.
  • Smeer je lichaam in met after sun hierdoor verkoel je niet alleen je huid maar blijf je niet alleen langer bruin en hydrateer je je huid
  • Leg je after sun product in de koelkast voor extra verkoeling

Geniet van de zomer!